10- استفاده صحیح از لینک های داخلی و خارجی
گوگل و دیگر موتورهای جستجو، به چگونگی اتصال سایت شما و محتواهای آن به محتواهای دیگر درون سایت و همچنین به سایتهای دیگر دقت می کنند. با ایجاد تعداد زیادی لینک در پستها و صفحات خود، خزنده ها را از چگونگی ارتباط محتوای خود با دیگر محتواهای مشابه مطلع کنید. با دادن لینکهای مختلف داخلی به سایت خود، بازدیدکنندگان را به پیوند به محتواهای مرتبط دیگر که در سایت شما قرار دارد، تشویق خواهید کرد، که به نوبه ی خود به موتورهای جستجو نشان می دهد که محتوای شما ارزشمند است.
همانند کلمات کلیدی، باید از این استراتژی بسیار هوشمندانه استفاده کنید. اگر لینک های زیادی را به محتوای خود اضافه کنید یا از پیوندهای زیادی استفاده کنید که به صفحات نامربوط اشاره دارند، سئو و رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو احتمالاً دچار مشکل خواهد شد. سعی کنید که برای لینکهای خارجی، به سایتهایی لینک بدهید که رتبه آنها در لیست جستجو موتورهای جستجو بالاتر از سایت شما باشد. این کار کمک شایانی به سئو و بهینه سازی سایت شما خواهد کرد. با استفاده هوشمندانه از لینکهای داخلی و خارجی، جایگاه خود در لیست جستجو را بهبود ببخشید.
11- تست PPC، راهکاری برای افزایش نرخ تبدیل
CTR که همان نرخ تبدیل است، یکی از فاکتور های اصلی در تعیین جایگاه شما در صفحه نتایج موتور های جستجو می باشد. در اکثر اوقات، عوامل موثر در میزان کلیک و ورودی وبسیات شما این دو مورد می باشند:
- Title Tag (تگ عنوان ها)
- Meta description (تگ توضیحات)
این دو جزء ، در دسترس ترین عوامل در اختیار شما در حوزه سئو می باشند، به عبارتی معدود مواردی که شما می توانید برای بهبود محتوا خود روی آن کار کنید همین دو مورد است. اما چگونه بدانیم کدام عنوان و کدام تگ توضیحات بهترین ورودی را برای ما به ارمغان خواهد آورد؟ بهترین روش تست کردن حالات مختلف است.
برای این کار یک دوره میان مدت را در نظر بگیرید که در هربار انتشار محتوا، عوامل مختلف را کم و اضافه کنید و هر دفعه آن ها را یادداشت کنید تا به ترکیب ایده آل خود برسید، هرچند عوامل مختلف ممکن است موثر شوند. اگر زمان و حوصله کافی برای این کار را ندارید می توانید از کمپین های PPC برای ارزیابی عناوین و دسکریپشن های خود استفاده کنید. حتی اگر کمپین های بزرگی را در غالب شرکت های غول پیکر اجرا نمی کنید، با این حال لازم است بودجه ای هرچند کوچک برای ارزیابی ترکیبات مختلف عناوین و صفحات در نظر بگیرید.
در این روش، لازم است کمپین خود را طوری تنظیم و برنامه ریزی کنید که بتوانید تاثیر هر عامل را بطور مستقل ارزیابی کنید:
- برای ارزیابی بهترین عنوان، حداقل 3 عنوان مختلف را با حفظ همان دسکریپشن امتحان کنید و ورودی ها را در هر حالت بررسی کنید
- برای ارزیابی بهترین دسکریپشن، حداقل 3 دسکریپشن مختلف را با حفظ همان عنوان امتحان کنید و ورودی ها را در هر حالت بررسی کنید.
در حین اجرا کمپین تبلیغاتی خود، با استفاده از داده هایی که از قبل بدست آورده اید، ترکیبات برتر خود را برای عنوان و متادسکریپشن ها قرار دهید تا ورودی های بیشتری دریافت کنید.
12- همواره نیم نگاهی به People Also Ask داشته باشید
امروزه صفحه نتایج تنها شامل 10 نتیجه نمی شود و متخصصان سئو باید سعی کنند از تمامی داده ها و بخش های موجود در صفحه نتایج نهایت بهره را ببرند. یکی از قابلیت هایی که متخصصان سئو می توانند از آن استفاده کنند بخش People Also Ask می باشد. بنابر گزارش Semrush Sensor، صفحات نتایج شامل این بخش افزایش 40% را تجربه کرده است، چه در دسکتاپ چه در موبایل.
دلایل مختلفی وجود دارد که باید توجه ویژه ای به این قابلیت کنید، که در اینجا به چندین موارد اشاره می کنیم:
- با این قابلیت شما می توانید 2 بار در صفحه نتایج نمایش داده شوید، بار اول در قسمت People Also Ask و بار دوم بعنوان نتیجه ارگانیک. این امتیاز در قابلیت featured snippets وجود ندارد.
- این قابلیت به شما کمک می کند بیشتر در دید مشتریان احتمالی قرار بگیرید زیرا در 75% مواقع، وقتی این قابلیت فعال می شود، جزء 3 نتیجه اول صفحه می باشد.
- در شرایطی که گوگل درک کاملی از خواسته کاربر ندارد، در صورت مرتبط بودن محتوا شما با درخواست وی،بطور مستقیم نمایش داده می شوید.
شاید جالب باشید بدانید خیلی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ به این قابلیت توجهی نمی کنند، پس می تواند فرصت بکری برای شما باشد تا از آن نهایت استفاده را بکنید. ممکن است از خود بپرسید چگونه به این بخش می توان دست یافت؟ دستیابی به این قابلیت توسط خود گوگل تعیین می شود، اما اقداماتی وجود دارد که با انجام آن می توانید شانس خود را برای رسیدن به این قابلیت مهم افزایش دهید. بدین منظور، اقدامات زیر را انجام دهید:
13- لینک های شکسته رقبا، فرصتی بی نظیر برای وب سایت
لینک های شکسته لینک هایی می باشند که صفحه مقصد آن، به دلایل مختلف، دیگر وجود ندارند. در بخش قبل درباره سختی ساختن لینک های با کیفیت بحث کردیم، اما تکنیک فوق العاده ای وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید که یکی از آن ها لینک سازی بواسطه لینک های شکسته می باشد.
اصول این تکنیک بر این اساس است که شما به دنبال لینک های شکسته می روید و پس از یافتن آن، درباره موضوع آن شروع به تولید محتوا می کنید. سپس، از ادمین وبسایت بخواهید تا آن لینک را تغییر داده و وبسایت شما را بعنوان لینک مقصد قرار دهد.
یک روش موثر در این تکنیک پیدا کردن لینک هایی است که به صفحات 404 رقبا شما منتقل می شوند. برای این کار، دامنه رقیب خود را در ابزار Semrush Backlink Analytics وارد کنید، وارد پنجره indxed pages شوید و گزینه target URL error را فعال کنید. این ها صفحات 404 می باشند که در سایت رقبا شما وجود دارند. اگر فیلتر دامنه را فعال کنید، تعداد دامنه هایی که به یک صفحه خاص (در اینجا با ارور 404) لینک داده اند مشخص می شود. با کلیک بر روی هر کدام از لینک ها اطلاعات تکمیلی درباره آن دریافت خواهید کرد. انتخاب گزینه backlink و فعال کردن follow لینک هایی که به صفحات 404 هدایت می شوند و از نوع follow می باشند برای شما به نمایش گذاشته می شوند.
تمامی این لیست فرصتی طلایی برای شماست تا بتوانید این لینک های با ارزش را از آن خود کنید. با صاحبان وبسایت ارتباط برقرار کنید و به آنها پیشنهاد دهید محتوا شما را جایگزین لینک خراب بکنند. این کار برای آنها نیز سودمند خواهد بود، بدلیل که لینک های خراب تجربه کاربری خوبی برای کاربران آن وبسایت نیز به ارمغان نخواهد آورد.
14- تخصص خود را به رخ بکشید
گوگل همواره به دنبال نمایش بهترین نتیجه برای برطرف کردن نیاز هر کاربر است و به همین دلیل لازم است علاوه بر بهینه سازی کلمات کلیدی، به دنبال بهینه سازی موضوعات نیز باشید. برای اینکه کلمات کلیدی ای که کانسپت transactional دارند، به عبارتی مشتری وقتی قصد خرید دارد از آن استفاده می کند، در رتبه بالاتری قرار گیرند (مثل خرید بلیت هواپیما) می بایست تخصص بیشتری از خود بروز دهید، بدین منظور لازم است از صفحات پیلار استفاده کنید.
- آیا با مفهوم Pillar Pages آشنایی دارید؟
اساس این روش تولید چندین محتوای مرتبط به هم می باشد که در نهایت به مقاله ای واحد لینک دهند. محتواهای فرعی باید به سوالات تخصصی تر در مورد محتوای اصلی جواب دهد و همچنین به آن لینک دهد. این استراتژی به شما کمک می کند تا بتوانید برای کلمات کلیدی دم دراز بهینه سازی کنید.
با پیاده سازی این روش، وب سایت شما تبدیل به وبسایت متخصص در موضوع فعالیت شما می شود و به گوگل نشان می دهد که شما متخصص آن حوزه می باشید. هرچند در بعضی مواقع لازم نیست حتماً تمرکز خود را بر تولید محتوا بر اساس تحقیق کلمات کلیدی کنید (لازم است موضوعاتی که ممکن است در سطح وب کار نشده نیز پیدا کنید).
در واقع تولید محتوا پیرامون موضوعات ترند و نوپا به اندازه محتواهای منتقدانه ، که می توانند در شبکه های اجتماعی بولد شوند، اهمیت دارد. محتواهای فرعی ممکن است به خودی خود ترافیک حجیم ماهانه ای را در پی نداشته باشد، اما در پیشرفت و بالا آمدن محتوا اصلی که نمایندگی می کند تاثیر بسیاری دارد.
15- استفاده از لینک داخلی برای بالا آوردن صفحه دوم
آیا کلمات کلیدی دارید که در صفحه دوم قرار دارند و تمایل دارید به صفحه اول نتایج جستجو بیایند؟ یک راهکار موثر برای این کار اضافه کردن لینک های داخلی به سمت این صفحات است. لینک های داخلی هم باعث افزایش رتبه می شوند و هم سیگنالی درباره مرتبط بودن صفحات به گوگل ارسال می کند. از استراتژی های لینک سازی داخلی معمولا کم استفاده می شود، در صورتی که همین نکته در اکثر اوقات می تواند محتوا شما را از صفحه دوم به صفحه اول بفرستد.
16- بهینهسازی صفحات بر اساس Core Web Vitals
در سال 2021، Core Web Vitals یا وایتال های وب به یکی از فاکتور های اصلی برای رتبه گیری تبدیل می شوند که عوامل مختلفی در آن تاثیر دارند به مانند:
- Mobile-friendly بودن
- امنیت وبسایت
- Https
- Instructive interstitials
شاید با خیلی از این موارد آشنایی کلی داشته باشید و قبلاً نیز آنها را رعایت کرده باشید اما وایتال های وب مفهومی است که لازم است من بعد دقت بیشتری نسبت به آن داشته باشید. این معیار که به تازگی راه افتاده است ترکیبی از شاخص های مختلف مربوط به سرعت، ریسپانسیو بودن و … است که بطور دقیق تر شامل این مفاهیم می شود:
شاخص LCP مدت زمانی است که طول می کشد تا محتوا یک صفحه بطور کامل لود شود. زمان ایده آل این شاخص 2.5 ثانیه است.
شاخص FID مدت زمانی است که طول می کشد تا یک صفحه قابل تعامل شود. زمان ایده آل این شاخص 100 میلی ثانیه است.
شاخص CLS بیانگر میزان تغییرات غیر منتظره مرتبط با یک صفحه است که بطور معمول می بایست زیر 0.1 باشد.
به گفته گوگل:
“وایتال های کور وب زیر دسته های وب وایتال ها می باشند که بر تمامی صفحات وب اعمال می شوند و می بایست توسط تمامی دارندگان وبسایت ها اندازه گیری شود. هر جزء از وایتال های کور وب نشان دهنده یک بخش از تجربه کاربری می باشد. همچنین،هر کدام از این اجزا قابل اندازه گیری می باشند.”
این معیار را می توانید در قسمت Enhancement موجود در گوگل سرچ کنسول بررسی کنید.
درباره این سایت