دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال زیر مجموعه مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات هست و به طور کلی مجموعه فعالیت ها و ابزارهایی هستند که در بستر وب (اینترنت،موبایل) مورد استفاده قرار می گیرند.
معمولا کارشناس دیجیتال مارکتینگ به کسی می گویند که در زمینه های آنلاین از جمله : تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، شبکه های اجتماعی، سئو و استراتژی فعال باشد.
به طور کلی اگر بخواهیم فرصت های شغلی و تخصص های مختلف کارشناس دیجیتال مارکتینگ را شرح بدهیم می توانیم به موارد زیر اشاره کرد :
در ادامه هر کدام از این وظایف را به تفصیل شرخ خواهیم داد :
با گسترش فناوری اطلاعات و افزایش کسب و کارهای آنلاین (سایت، شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و …)نیاز به کارشناس تولید محتوا به شدت افزایش پیدا کرده و تقریبا اکثر کسب و کار را به دنبال فردی جهت تولید محتوا هستند (
بازاریابی محتوا چیست؟). تولید محتوا می تواند به صورت متنی، صوتی، تصویری یا ویدیویی یا به صورت ترکیبی از این موارد باشد .
معمولا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید توانایی نوشتن خوبی داشته باشد هم چنین یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بتواند با نرم افزارهای مختلف گرافیکی از جمله: فتوشاپ بخوبی کار کند و تصاویر گرافیکی با کیفیت و منحصر به فرد تولید کند، درصورتی که کار در حجم بزرگتری انجام شود معمولا از یک گرافیست استفاده خواهد شد. همچنین بهتر است که کارشناس دیجیتال مارکتینگ توانایی کار با نرم افزارهای تدوین ویدیو از جمله پریمیر و … را هم داشته باشد، اگر چه بهتر است که تدوین ویدیو توسط فردی انجام بگیرد که متخصص تدوین ویدیو باشد ولی با این وجود هنگام استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ و در آگهی استخدام این موارد ذکر خواهد شد.
اگر شما هر کدام از این تخصص را بلد باشید می توانید سریعتر و راحت و با درآمد بالاتری استخدام شوید.
درآمد یک کارشناس تولید محتوا بر اساس حجم کاری و کارهایی که قرار هست انجام دهد و همچنین تخصص های کارشناس تولید محتوا متغیر است.
اگر بخواهیم به صورت حدودی بگوییم درآمد کارشناس دیجیتال مارکتینگی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می کند اگر کمتر از 2 سال سابقه کاری داشته باشد بین 1000000 تا 3500000 میلیون تومان و اگر بیشتر از 2 سال سابقه کار داشته باشد می تواند درآمدی بین 3500000 تا 5000000 میلیون تومان داشته باشد.
تولید محتوا بدون سئو (
سئو چیست؟) طبق ضرب المثل معروف آب در هاون کوبیدن کاری بی فایده هست. شاید در گذشته که کسب و کارهای آنلاین پیشرفت زیادی نداشتند و محتوای غنی وجود نداشت امکان رشد کسب و کارها بدون سئو وجود داشت اما امروزه نه. در گذشته حتی نیازی به تولید محتوا آنچنانی نبود و کسب و کارها می توانسند تنها با کیورد استافینگ به صفحات اول گوگل برسند.
درآمد یک کارشناس سئو با توجه به میزان کار و رقابت در آن حوزه متفاوت است. برخی از سئوکارها قراردادهای کاری خود را بصورت پروژه ای، برخی به صورت درصدی، افزایش فروش یا ماه به ماه می بندند .
اما اگر بخواهیم به صورت حدودی درآمد سئوکارهایی که به صورت ماه به ماه حقوق دریافت می کنند را نام ببریم می تواند عددی بین 1 تا 10 میلیون تومان و بالاتر به ازای هر پروژه باشد.
اگر یک کارشناس سئو تصمیم داشته باشد استخدام شود اگر کمتر از دو سال سابقه کار داشته باشد می تواند حقوقی بین 1000000 میلیون تومان تا 3500000 میلیون تومان داشته باشد و اگر سابقه کاری بین 3 تا 7 سال داشته باشد حقوق بین 3500000 میلیون تومان تا 10000000 میلیون تومان داشته باشد. حتی حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ در زمینه سئو می تواند تا 100 میلیون تومان در ماه هم برسد.
در خیلی از مواقع کارشناس بازاریابی و فروش را با هم دیگر ذکر می کنند ولی در بازار کار دیجیتال مارکتینگ کارشناس بازاریابی و کارشناس فروش دو مقوله مجزا هستند و در شرکت های بزرگ این دو واحد از هم جدا هستند.
همچنین بازاریابی و ویزیتوری با هم متفاوت هستند؛ بازاریاب به کسی می گویند که اطلاعات بازار را بررسی و جمع آوری کرده و بر اساس تجزیه و تحلیل آمار به دست آمده، اقدام به طراحی ت های تبلیغاتی و طراحی محصولات می نماید اما ویزیتور کسی است که با مخاطب ارتباط برقرار کرده و محصول را را معرفی کرده و وی را مجاب می کند تا محصول مورد نظر را خریداری کند.
وظایف کارشناس بازاریابی :
یک کارشناس بازاریابی در صورت که سابقه کاری کمتر از 2 سال داشته باشد می تواند درآمد ماهیانه 2500000 میلیون تومان تا 3500000 میلیون تومان داشته باشد و اگر سابقه کاری بین 3 تا 7 سال داشته باشد این درآمد بین 3500000 میلیون تومان تا 8000000 میلیون تومان برسد.
همانطور که در بالا گفته شد کارشناس بازاریابی و کارشناس فروش از همدیگر متفاوت هستند. کارشناس فروش بر اساس ت هایی که در بخش بازاریابی تنظیم شده به برقراری ارتباط با مشتری، مذاکره جهت فروش، ارائه قیمت و نهایتا ثبت قرارداد یا فروش محصول و خدمات اقدام می کند.
از آنجایی که در مورد بازار کار دیجیتال مارکتینگ صحبت می کنیم پس بیشتر صحبت ما در مورد تبلیغات در فضای آنلاین هست. یک کارشناس تبلیغات باید با روش های مختلف تبلیغات در فضای آنلاین آشنا باشد و بتواند محتوای تبلیغاتی مناسبی تهیه کند تا مخاطب را جذب کند.
کپی رایتینگ مسلط باشد؛ منظور از کپی رایتینگ استفاده درست از کلمات جهت متقاعد کردن مخاطب است.
در بازار کار دیجیتال مارکتینگ، یک کارشناس تبلیغات دیجیتال که کمتر از 2 سال سابقه کاری دارد می تواند درآمدی بین 1500000 میلیون تومان تا 3500000 میلیون تومان داشته باشد و اگر بین 3 تا 7 سال سابقه کار دیجیتال مارکتینگ داشته باشد حقوق بین 3500000 تا 5000000 میلیون تومان داشته باشد.
به دلیل قدرتمند بودن اینستاگرام در شبکه های اجتماعی به معض صحبت از شبکه های اجتماعی، اینستاگرام در ذهن ما می آید اما در بازار کار دیجیتال مارکتینگ یک کارشناس شبکه های اجتماعی باید بتواند تمامی شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر، لینکدین، تلگرام را مدیریت کند و با گسترش کسب و کارها در فضای آنلاین تقریبا اکثر کسب و کار ها به فردی جهت مدیریت شبکه های اجتماعی نیاز دارند که در اصطلاح ادمین گفته می شود.
فردی که تحت عنوان کارشناس شبکه های اجتماعی مشغول به کار است در صورتی که کمتر از 2 سال سابقه کاری داشته باشد درآمد بین 1000000 تا 3500000 میلیون خواهد داشت و اگر بین 3 تا 7 سال سابه کاری داشته باشد حقوق وی بین 3500000 تا 5000000 میلیون تومان می باشد.
بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست
تقریبا در هر سیستم کسب و کار آنلاین در بازار کار دیجیتال مارکتینگ حضور طراح UI و UX ضروری است . UI و UX بحث مفصلی هست اما اگر بخواهیم به طور خلاصه معنی این دو را تعریف کنیم، UI مخفف User Interface Design می باشد که به معنی طراحی رابط کاربری می باشد و UX مخفف User experience Design هست که به معنی طراحی تجربه کاربری می باشد.
وظایف طراح رابط کاربری یا طراح
UI:مهارتهای نرم(Soft Skills)
مهارتهای سخت (Hard Skills)
با وجود اینکه کسب و کارهای آنلاین می تواند کسب و کار خود را به سادگی در بستر وب و شبکه های اجتماعی راه اندازی کنند اما تقریبا اکثر کسب و کارها به سایت نیاز خواهند داشت. البته با وجود cms های مدیریت محتوا مانند وردپرس طراحی سایت ساده تر شده و طراحی سایت با کمترین هزینه امکان پذیر شده است.
اگر بخواهیم به صورت کلی وظایف طراح وب را نام ببریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
درآمد طراح وب :
یک طراح سایتی که کمتر از دو سال سابقه کاری دارد می تواند حقوقی بین 1000000 تا 3500000 میلیون تومان و اگر بین 3 تا 7 سال سابقه کاری دارد حقوقی بین 3500000 تا 12000000 میلیون تومان داشته باشد .
مدیر دیجیتال مارکتینگ، مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست:
مدیر دیجیتال مارکتینگ باید با تمامی موارد فوق آشنا باشد و حتی تجربه کار در زمینه های بالا را داشته باشد. مدیر دیجیتال مارکتینگ باید تخصص کافی در سئو داشته باشد، تبلیغات دیجیتال مارکتینگ را بلد باشد، باید بتواند شبکه های اجتماعی مختلف را مدیریت کند با نرم افزارهای گرافیکی ویرایش عکس و تدوین ویدیو آشنا باشد، همینطور در کپی رایتینگ، بازاریابی و ایمیل مارکتینگ و …. آشنایی داشته باشد.
به همین دلیل است که مدیر دیجیتال مارکتینگ باید حداقل دو سال سابقه کاری داشته باشد.
درآمد مدیر دیجیتال مارکتینگ:
حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ با 3 تا 7 سال سابقه کاری حدودا بین 3500000 تا 15000000 میلیون تومان می باشد.
در این مقاله سعی کردیم شما را با شغل جدید و پردرآمد دیجیتال مارکتینگ و مشاغل زیر مجموعه آن آشنا کنیم و همچنین به صورت حدودی حقوق دیجیتال مارکتینگ در صورت استخدام گفته شد تا بدانید برای هر روزی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت نمی کنید چه فرصت بی نظیری را از دست می دهید.
https://farin.academy
Arak Hack
درباره این سایت